Algemene voorwaarden (AGB)
Op deze pagina vindt u de algemene voorwaarden van aja Resort und Hotel GmbH.
Algemene voorwaardenvoor het hotelaccommodatiecontract

I. Toepassingsgebied
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op overeenkomsten voor de huur van hotelkamers voor woondoeleinden, alsmede op alle andere diensten en leveringen die het hotel voor de klant verricht.
1.2. Voor onderhuur of wederverhuur van de ter beschikking gestelde kamers en het gebruik ervan voor andere doeleinden dan logies is voorafgaande schriftelijke toestemming van het hotel vereist, waarbij wordt afgezien van § 540 lid 1 zin 2 BGB voor zover de klant geen consument is. 1.3. De algemene voorwaarden van het hotel zijn alleen van toepassing indien dit vooraf uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. 1 zin 2 BGB vervalt voor zover de klant geen consument is.
1.3. De algemene voorwaarden van de klant gelden alleen als dit vooraf uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
II. Totstandkoming van het contract, contractpartners; verjaring
2.1. Het contract komt tot stand door acceptatie van de aanvraag van de klant door het hotel. Het hotel kan de kamerreservering schriftelijk bevestigen.
2.2. De contractanten zijn het hotel en de klant. Indien een derde in opdracht van de klant heeft besteld, is hij samen met de klant hoofdelijk aansprakelijk jegens het hotel voor alle verplichtingen die voortvloeien uit het hotelaccommodatiecontract, mits het hotel een overeenkomstige verklaring van de derde heeft ontvangen.
2.3. Alle aanspraken jegens het hotel verjaren in het algemeen één jaar na het begin van de reguliere verjaringstermijn van § 199 lid 1 BGB (Duits Burgerlijk Wetboek), die afhankelijk is van de kennis. Schadeclaims verjaren na vijf jaar, ongeacht kennis. De verkorting van de verjaringstermijn geldt niet voor vorderingen die gebaseerd zijn op een opzettelijk of grof nalatig plichtsverzuim door het hotel.
III. Diensten, prijzen, betaling, verrekening
3.1. Het hotel is verplicht om de door de klant geboekte kamers beschikbaar te houden en de overeengekomen diensten te verlenen.
3.2. De klant is verplicht om de geldende of overeengekomen prijzen van het hotel voor de huur van de kamers en de overige door hem gebruikte diensten te betalen. Dit geldt ook voor diensten en onkosten van het hotel aan derden die door de klant zijn geregeld.
3.3. De overeengekomen prijzen zijn inclusief de betreffende wettelijke omzetbelasting. Als de periode tussen het afsluiten en het uitvoeren van het contract langer is dan vier maanden en de prijs die het hotel in het algemeen in rekening brengt voor deze diensten stijgt, kan het hotel de contractueel overeengekomen prijs dienovereenkomstig verhogen in overeenstemming met § 315 BGB. Hetzelfde geldt als het hotel extra kosten moet maken als gevolg van officiële bevelen voor speciale beschermings- en hygiëne-eisen, ook voor de veiligheid van de gast.
3.4. De prijzen kunnen ook worden gewijzigd door het hotel als de klant later wijzigingen aanvraagt in het aantal geboekte kamers, de hoteldiensten of de verblijfsduur van de gasten en het hotel hiermee akkoord gaat.
3.5. Facturen van het hotel zonder vervaldatum zijn betaalbaar binnen 10 dagen na ontvangst van de factuur zonder aftrek. Het hotel heeft te allen tijde het recht om opgebouwde vorderingen opeisbaar te verklaren en onmiddellijke betaling te eisen. Bij te late betaling is het hotel gerechtigd de geldende wettelijke vertragingsrente van momenteel 8% of, bij rechtshandelingen waarbij een consument betrokken is, 5% boven de basisrentevoet in rekening te brengen. Het hotel behoudt zich het recht voor om hogere schadevergoedingen te bewijzen.
3.6. Het hotel heeft het recht om bij het afsluiten van het contract of daarna een gepast voorschot of een waarborgsom te eisen, rekening houdend met de wettelijke bepalingen voor pakketreizen. Het bedrag van het voorschot en de betalingsdata kunnen schriftelijk worden overeengekomen in het contract. 3.7. De klant kan een vordering van het hotel alleen verrekenen of verminderen met een onbetwiste of rechtsgeldige vordering.
IV. Terugtrekking door de klant (d.w.z. annulering) / niet-gebruik van de diensten van het hotel
4.1. Voor terugtrekking door de klant uit de met het hotel gesloten overeenkomst is schriftelijke toestemming van het hotel vereist. Bij gebreke hiervan dient de overeengekomen prijs van het contract betaald te worden, ook al maakt de klant geen gebruik van de contractuele diensten. Dit geldt niet in geval van schending van de plicht van het hotel om rekening te houden met de rechten, wettelijke belangen en belangen van de klant, indien hierdoor van de klant redelijkerwijs niet meer gevergd kan worden dat hij de overeenkomst nakomt of indien hij anderszins aanspraak kan maken op een wettelijk of contractueel herroepingsrecht.
4.2. Indien tussen het hotel en de klant schriftelijk een datum voor kosteloze herroeping van de overeenkomst is overeengekomen, kan de klant tot deze datum de overeenkomst herroepen zonder dat het hotel aanspraak kan maken op betaling of schadevergoeding. Het herroepingsrecht van de klant vervalt, indien hij zijn herroepingsrecht niet op de overeengekomen datum schriftelijk jegens het hotel uitoefent, tenzij er sprake is van een herroepingsrecht van de klant op grond van nr. 1 zin 3.
4.3. Bij niet door de klant gebruikte kamers verrekent het hotel de inkomsten uit de verhuur van de kamers aan derden en de bespaarde kosten.
4.4. Het staat het hotel vrij de contractueel overeengekomen vergoeding te verlangen en de bespaarde kosten forfaitair in mindering te brengen. In dit geval is de klant verplicht minstens 90 % van de contractueel overeengekomen prijs te betalen voor overnachtingen met of zonder ontbijt en 80 % voor halfpension. Het staat de klant vrij om te bewijzen dat de bovengenoemde vordering niet is ontstaan of niet is ontstaan in het gevorderde bedrag.
V. Annulering door het hotel
5.1. Indien het recht van de klant op kosteloze annulering van het contract binnen een bepaalde termijn schriftelijk is overeengekomen, heeft het hotel het recht het contract tijdens deze termijn te annuleren indien er aanvragen van andere klanten zijn voor de contractueel geboekte kamers en de klant geen afstand doet van zijn recht op annulering bij navraag door het hotel.
5.2. Indien een overeengekomen vooruitbetaling of een voorschot is betaald, is het hotel gerechtigd het contract te annuleren. Indien een overeengekomen vooruitbetaling of een overeenkomstig artikel III nr. 6 geëiste vooruitbetaling ook na het verstrijken van een door het hotel gestelde redelijke respijttermijn uitblijft, heeft het hotel eveneens het recht om het contract op te zeggen.
5.3. Bovendien heeft het hotel het recht om het contract om objectief gerechtvaardigde redenen op buitengewone wijze op te zeggen, bijvoorbeeld indien
- overmacht of andere omstandigheden waarvoor het hotel niet verantwoordelijk is, bijv. officiële sluitingsbevelen, de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk maken of aanzienlijk bemoeilijken;
- kamers worden geboekt onder misleidende of valse opgaven van belangrijke feiten, bijvoorbeeld met betrekking tot de identiteit van de klant of het doel;
- het hotel gegronde redenen heeft om aan te nemen dat het gebruik van de diensten van het hotel de goede werking van het bedrijf, de veiligheid, met inbegrip van gezondheidsrisico's, of de publieke reputatie van het hotel in gevaar kan brengen, zonder dat dit kan worden toegeschreven aan de sfeer van controle of organisatie van het hotel. Organisatiegebied van het hotel;
- er sprake is van een overtreding van artikel I nr. 2 hierboven.
5.4. In geval van gerechtvaardigde terugtrekking door het hotel heeft de klant geen recht op schadevergoeding.
VI. Beschikbaarstelling van kamers, overdracht en teruggave/huisregels
6.1. De klant heeft geen recht op de beschikbaarstelling van specifieke kamers.
6.2. Geboekte kamers staan de klant ter beschikking vanaf 15:00 uur op de overeengekomen dag van aankomst. De klant heeft geen recht op eerdere beschikbaarheid.
6.3. Op de overeengekomen dag van vertrek dienen de kamers uiterlijk om 11.00 uur ontruimd en aan het hotel ter beschikking gesteld te zijn. Na dit tijdstip kan het hotel 50% van de volledige verblijfsprijs (catalogusprijs) in rekening brengen voor het verlaat verlaten van de kamer tot 18.00 uur en 100% vanaf 18.00 uur. Dit geeft geen aanleiding tot contractuele aanspraken van de klant. Het staat de klant vrij te bewijzen dat het hotel geen of een aanzienlijk lagere aanspraak heeft op een gebruiksvergoeding.
6.4. De gast is verplicht zich te houden aan de in het hotel geldende huisregels. Het hotel behoudt zich het recht voor om bij overtreding van de huisregels het contract zonder opzegtermijn te beëindigen. In geval van annulering blijft de aanspraak van het hotel op vergoeding volledig bestaan. Eventueel bespaarde kosten worden verrekend met de aanspraak op een vergoeding.
VII. Dieren
7.1. Het is de klant niet toegestaan dieren mee te nemen in het hotel, tenzij de klant hiervoor schriftelijke toestemming heeft gekregen van het hotel.
7.2. Indien de klant ondanks bovenstaand verbod dieren meeneemt in het hotel, is het hotel gerechtigd het contract met de klant zonder opzegtermijn te beëindigen. In geval van opzegging blijft de aanspraak van het hotel op vergoeding volledig bestaan. Bespaarde kosten worden verrekend met de aanspraak op vergoeding.
VIII. Aansprakelijkheid van het hotel
8.1 Het hotel is aansprakelijk voor zijn verplichtingen uit de overeenkomst met de zorgvuldigheid van een goed koopman. Aanspraken van de klant op schadevergoeding zijn uitgesloten. Uitgesloten hiervan zijn schade als gevolg van letsel aan leven, lichaam of gezondheid, als het hotel verantwoordelijk is voor de plichtsverzuim, andere schade op basis van een opzettelijke of grove nalatige plichtsverzuim door het hotel en schade op basis van een opzettelijke of nalatige schending van typische contractuele verplichtingen van het hotel. Plichtsverzuim door een wettelijke vertegenwoordiger of plaatsvervanger staat gelijk aan plichtsverzuim door het hotel. Indien er storingen of gebreken optreden in de dienstverlening van het hotel, zal het hotel zich inspannen om deze te verhelpen zodra het hotel hiervan op de hoogte is of na een onmiddellijke klacht van de klant. De klant is verplicht redelijke inspanningen te leveren om de storing te verhelpen en eventuele schade tot een minimum te beperken.
8.2. Het hotel is jegens de klant aansprakelijk voor goederen die conform de wettelijke bepalingen in het hotel zijn binnengebracht, te weten tot honderd maal de kamerprijs, met een maximum van € 25.000,-. Geld, waardepapieren en kostbaarheden met een maximale waarde van € 100.000 kunnen in de hotelkluis worden gedeponeerd. Het hotel raadt gasten aan om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Aansprakelijkheidsclaims vervallen als de klant het hotel niet onmiddellijk op de hoogte stelt van het verlies, de vernietiging of de schade (§ 703 BGB). De bovenstaande nummer 1 zinnen 2 tot 4 zijn van overeenkomstige toepassing op elke verdere aansprakelijkheid van het hotel.
8.3. Indien de klant een parkeerplaats in de hotelgarage of op een hotelparkeerplaats ter beschikking wordt gesteld, zelfs tegen betaling, vormt dit geen bewaringsovereenkomst. Het hotel is niet aansprakelijk voor verlies of beschadiging van op het hotelterrein geparkeerde of gemanoeuvreerde motorvoertuigen en hun inhoud, behoudens in geval van opzet of grove nalatigheid. De bovenstaande nummer 1 zinnen 2 tot 4 zijn van overeenkomstige toepassing.
8.4. Boodschappen, post en zendingen van goederen voor de gasten worden met zorg behandeld. Het hotel bezorgt, bewaart en - op verzoek - verzendt deze tegen vergoeding. De bovenstaande nummer 1 zinnen 2 t/m 4 zijn van overeenkomstige toepassing.
IX. Slotbepalingen
9.1 Wijzigingen van of aanvullingen op de overeenkomst, de acceptatie van de aanvraag of deze voorwaarden voor hotelaccommodatie dienen schriftelijk te geschieden. Eenzijdige wijzigingen of aanvullingen door de klant zijn ongeldig.
9.2. Plaats van nakoming en betaling is de maatschappelijke zetel van het hotel.
9.3. De exclusieve bevoegde rechtbank - ook voor geschillen over cheques en wissels - bij handelstransacties is de maatschappelijke zetel van het hotel. Indien een contractpartner voldoet aan de voorwaarden van § 38 lid 2 ZPO en geen algemene bevoegde rechtbank in Duitsland heeft, is de bevoegde rechtbank de maatschappelijke zetel van het hotel.
9.4. Het Duitse recht is van toepassing. De toepassing van het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken en het conflictenrecht is uitgesloten.
9.5. Indien afzonderlijke bepalingen van deze Algemene Voorwaarden voor hotelaccommodatie ongeldig of nietig zijn of worden, dan heeft dit geen invloed op de geldigheid van de overige bepalingen. Voor het overige gelden de wettelijke bepalingen.
Algemene voorwaardenvoor evenementen in de aja Hotels & Resorts

I. Toepassingsgebied
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op overeenkomsten voor de huur van conferentie-, banqueting- en evenementenruimten van het aja Resort voor de organisatie van evenementen zoals banketten, seminars, conferenties, tentoonstellingen en presentaties, etc., alsmede voor alle overige aanverwante diensten en leveringen van het aja Resort. Deze voorwaarden zijn ondergeschikt aan individuele contractuele overeenkomsten tussen de partijen.
1.2. Voor onderhuur of wederverhuur van de ter beschikking gestelde ruimten, ruimtes of vitrines alsmede voor het uitnodigen voor interviews, verkoop of soortgelijke evenementen is voorafgaande schriftelijke toestemming van het aja Resort vereist, waarbij wordt afgezien van § 540 lid 1 zin 2 BGB, voor zover de organisator geen consument is.
1.3. Voorwaarden van de organisator zijn alleen van toepassing indien dit vooraf uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
II. Totstandkoming van het contract, contractpartners, aansprakelijkheid, verjaring
2.1 Het contract komt tot stand door acceptatie van de aanvraag (bevestiging) door de klant/besteller; de klant/besteller is de contractpartner.
2.2 Indien de klant/besteller niet zelf de organisator is of indien de organisator gebruik maakt van een handelsagent, komt het contract tot stand door de organisator. indien de organisator een handelsagent of organisator inschakelt, is deze samen met de organisator hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen uit de overeenkomst, mits aja Resort een overeenkomstige verklaring van de organisator heeft ontvangen.
2.3. aja Resort is aansprakelijk voor haar verplichtingen uit de overeenkomst met de zorg van een goed koopman. Schadeclaims van de organisator zijn uitgesloten. Uitgesloten hiervan zijn schade als gevolg van letsel aan leven, lichaam of gezondheid, indien het aja Resort verantwoordelijk is voor het plichtsverzuim, overige schade die berust op een opzettelijk of grof nalatig plichtsverzuim van het aja Resort en schade die berust op een opzettelijk of grof nalatig plichtsverzuim van het aja Resort. Plichtsverzuim door het aja Resort staat gelijk aan plichtsverzuim door een wettelijke vertegenwoordiger of plaatsvervanger. Indien zich storingen of gebreken voordoen in de dienstverlening van het aja Resort, zal het aja Resort zich inspannen om de situatie te verhelpen zodra de organisator hiervan op de hoogte is of onmiddellijk een klacht indient. De organisator is verplicht redelijke inspanningen te verrichten om de storing te verhelpen en eventuele schade te beperken. Daarnaast is de organisator verplicht het aja Resort tijdig op de hoogte te stellen van de mogelijkheid van uitzonderlijk hoge schade.
2.4. Voor alle vorderingen tegen het aja Resort geldt in het algemeen een verjaringstermijn van één jaar vanaf het begin van de wettelijke verjaringstermijn. Schadeclaims verjaren na vijf jaar, ongeacht kennis. De verkorting van de verjaringstermijn geldt niet voor vorderingen die gebaseerd zijn op opzet of grove nalatigheid van het aja Resort.
2.5. Ook voor andere schade is de aansprakelijkheid van het aja Resort voor elk afzonderlijk schadegeval en alle schadegevallen die voortvloeien uit en verband houden met de contractuele diensten beperkt tot een bedrag van maximaal € 3.000.000,00 voor persoonlijk letsel en zaakschade en tot maximaal € 100.000,00 voor vermogensschade. De beperking en uitsluiting van aansprakelijkheid is niet van toepassing indien de overige schade berust op een opzettelijk of grof nalatig plichtsverzuim van aja Resorts, haar wettelijke vertegenwoordigers of leidinggevenden. 2.6. aja Resort is jegens de contractpartner aansprakelijk voor zaken die conform de wettelijke bepalingen in het hotel zijn meegebracht, te weten tot honderd maal de logiesprijs, doch tot een maximum van € 3.500,00. De aansprakelijkheid voor waardevolle voorwerpen (contant geld, sieraden, enz.) is beperkt tot € 800,00. Geld en waardevolle spullen in de hotelkluis zijn verzekerd tot een maximumwaarde van €25.600,00. Het aja Resort raadt aan om van deze mogelijkheid gebruik te maken. De aansprakelijkheid vervalt indien de contractpartner het aja Resort niet direct na het bekend worden van het verlies, de vernietiging of de beschadiging hiervan op de hoogte stelt.
2.7. Voor zover de contractpartner een parkeerplaats in de garage of op een parkeerplaats van het aja Resort ter beschikking wordt gesteld, ook tegen betaling, is er geen sprake van een bewaringsovereenkomst. Het aja Resort heeft geen toezichtplicht. Het aja Resort is niet aansprakelijk voor verlies van of schade aan motorvoertuigen die op het terrein van het aja Resort zijn geparkeerd of gemanoeuvreerd en de inhoud daarvan, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld van het aja Resort. Dit geldt ook voor hulppersonen van aja Resort. De schade dient uiterlijk bij het verlaten van het terrein bij aja Resort te worden gemeld.
2.8. Wekken wordt door aja Resort met de grootst mogelijke zorg uitgevoerd. Aanspraken op schadevergoeding, behoudens grove nalatigheid of opzet, zijn uitgesloten.
2.9. Boodschappen, post en zendingen van goederen voor de contractpartner en de deelnemers aan het evenement worden met zorg behandeld. Het aja Resort is verantwoordelijk voor de bezorging, opslag en - op verzoek - doorzending tegen een vergoeding, evenals voor verloren voorwerpen op verzoek. Schadeclaims, behoudens grove nalatigheid of opzet, zijn uitgesloten. Het aja Resort is gerechtigd voornoemde voorwerpen na een bewaartermijn van uiterlijk één maand af te geven bij het plaatselijke bureau voor gevonden voorwerpen en hiervoor een redelijke vergoeding in rekening te brengen.
2.10. De gast is verplicht zich te houden aan de in het hotel geldende huisregels. Het hotel behoudt zich het recht voor om bij overtreding van de huisregels het contract zonder opzegtermijn te beëindigen. In geval van annulering blijft de aanspraak van het hotel op vergoeding volledig bestaan. Bespaarde kosten worden verrekend met de aanspraak op vergoeding.
III. Diensten, prijzen, betaling, verrekening
3.1. aja Resort is verplicht de door de organisator bestelde en door het resort toegezegde diensten te verlenen.
3.2. De organisator is verplicht voor deze en andere gebruikte diensten de overeengekomen of gebruikelijke prijzen van aja Resort te betalen. Dit geldt ook voor diensten en onkosten van het aja Resort aan derden geregeld door de organisator, in het bijzonder ook voor aanspraken van auteursrechtenorganisaties. Daarnaast is de contractpartner aansprakelijk voor de betaling van al het eten en drinken dat door de deelnemers aan het evenement wordt besteld, evenals andere kosten die door de deelnemers aan het evenement worden gemaakt. Dit geldt ook als gasten als "self-payers" geboekt zijn.
3.3 De overeengekomen prijzen zijn inclusief de desbetreffende wettelijke btw. Indien de periode tussen het sluiten van de overeenkomst en het evenement langer is dan vier maanden en indien de prijs die in het algemeen door het aja Resort voor dergelijke diensten in rekening wordt gebracht, stijgt, kan de contractueel overeengekomen prijs dienovereenkomstig worden verhoogd, maar met niet meer dan 5%. Hetzelfde geldt indien het hotel extra kosten moet maken als gevolg van officiële verordeningen van speciale beschermings- en hygiëne-eisen, ook voor de veiligheid van de gast.
3.4. Facturen van het aja Resort zonder vervaldatum zijn betaalbaar binnen 10 dagen na ontvangst van de factuur zonder aftrek. Het aja Resort heeft te allen tijde het recht om opgebouwde vorderingen opeisbaar te verklaren en onmiddellijke betaling te eisen. Bij niet tijdige betaling is aja Resort gerechtigd de geldende wettelijke vertragingsrente van momenteel 8% of, bij rechtshandelingen waarbij een consument is betrokken, 5% boven de basisrente te vorderen. Het aja Resort behoudt zich het recht voor hogere schade te bewijzen.
3.5. aja Resort heeft te allen tijde het recht een redelijk voorschot te vragen. De hoogte van het voorschot en de betalingsdata kunnen schriftelijk in het contract worden overeengekomen.
3.6. De organisator kan een vordering van het aja Resort uitsluitend verrekenen of verminderen met een onbetwiste of rechtsgeldige vordering.
IV. Aankomst en vertrek
4.1. De contractpartner maakt geen aanspraak op de terbeschikkingstelling van bepaalde kamers, ruimtes en gebouwen, tenzij het aja Resort de terbeschikkingstelling van bepaalde kamers, ruimtes en gebouwen schriftelijk heeft bevestigd.
4.2. Geboekte kamers staan de contractpartner ter beschikking vanaf 15.00 uur op de overeengekomen dag van aankomst. Hij heeft geen recht op eerdere beschikbaarheid, tenzij hij dit schriftelijk met aja Resort is overeengekomen.
4.3. Gereserveerde kamers dienen uiterlijk om 18.00 uur op de overeengekomen dag van aankomst door de contractpartner of de betreffende evenementdeelnemers te worden betrokken. Tenzij uitdrukkelijk een latere aankomsttijd is overeengekomen, heeft het aja Resort het recht om gereserveerde kamers na 18.00 uur opnieuw toe te wijzen, zonder dat de contractpartner hieraan enige aanspraak op schadevergoeding kan ontlenen. Hierbij komt het aja Resort een annuleringsrecht toe. 4.4. Op de overeengekomen dag van vertrek dienen de kamers uiterlijk om 11.00 uur ontruimd en aan het aja Resort ter beschikking gesteld te zijn. Daarna kan aja Resort voor het extra gebruik van de kamer tot 18.00 uur de dagprijs in rekening brengen en na 18.00 uur 100% van de volledige geldende verblijfsprijs, naast de schade die aja Resort hierdoor lijdt. Het staat de gast vrij om aan het aja Resort te bewijzen dat er geen schade of aanzienlijk minder schade is ontstaan.
V. Terugtrekking door de organisator (annulering)
5.1. Voor volledige annulering of niet-gebruik van hoteldiensten geldt de volgende staffel:
- tot 8 weken voor aankomst, annulering is kosteloos,
- tot 4 weken voor aankomst, 60% van de contractwaarde wordt in rekening gebracht,
- tot 2 weken voor aankomst, 70% van de contractwaarde wordt in rekening gebracht,
- tot 1 week voor aankomst, 80% van de contractwaarde wordt in rekening gebracht,
- minder dan 7 dagen voor aankomst, 90% van de contractwaarde wordt in rekening gebracht.
Voor het kosteloos annuleren van het contract met aja Resort door de organisator is schriftelijke toestemming van aja Resort vereist. Indien deze niet wordt gegeven, dient in ieder geval de overeengekomen huur/logis voor evenementruimten en gereserveerde ruimten uit het contract, alsmede diensten die bij derden zijn geregeld, te worden betaald, ook indien de organisator geen gebruik maakt van contractuele diensten en doorverhuur niet meer mogelijk is. Dit geldt niet in geval van schending van de plicht van het aja Resort om rekening te houden met de rechten, wettelijke belangen en belangen van de organisator, indien van de organisator hierdoor redelijkerwijs niet meer kan worden gevergd dat hij de overeenkomst nakomt of indien hij aanspraak kan maken op enig ander wettelijk of contractueel herroepingsrecht.
5.2. Indien tussen het aja Resort en de organisator schriftelijk een datum voor kosteloze herroeping van de overeenkomst is overeengekomen, kan de organisator tot die tijd de overeenkomst herroepen zonder dat het aja Resort aanspraak kan maken op betaling of schadevergoeding. Het herroepingsrecht van de organisator vervalt, indien hij op de overeengekomen datum geen schriftelijk gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht jegens het aja Resort, tenzij er sprake is van een geval conform nummer 1 zin 3.
5.3. De berekening van de gederfde omzet eten en drinken is gebaseerd op de formule Menuprijs plus drankjes × aantal deelnemers. Als er nog geen prijs is overeengekomen voor het menu, wordt het goedkoopste 3-gangenmenu van de betreffende geldige evenementaanbieding als basis gebruikt. Drankjes worden aangerekend aan een derde van de menuprijs. 5.4. In de punten 1 tot en met 3 wordt rekening gehouden met de aftrek van bespaarde kosten. Het staat de organisator vrij te bewijzen dat de hierboven genoemde vordering niet of niet voor het gevraagde bedrag is ontstaan. De organisator behoudt zich het recht voor om lagere schade te bewijzen en het aja Resort behoudt zich het recht voor om hogere schade te bewijzen.
Algemene voorwaardenvoor parkeergarages

I. Huurovereenkomst
1.1 Door het in ontvangst nemen van het parkeerbewijs en/of het betreden van de parkeerplaats komt een huurovereenkomst voor een parkeerplaats voor een motorvoertuig tot stand tussen de exploitant van de parkeerplaats en de huurder onder de volgende voorwaarden. Veiligheid noch bewaring zijn voorwerp van deze overeenkomst. De exploitant van de parkeerplaats aanvaardt geen zorg of speciale zorgplicht voor de door de huurder meegebrachte voorwerpen. Het contract eindigt met het uitrijden.
II. Gebruiksvoorwaarden voor de parkeergarage
2.1. De huurder is verplicht de vereiste zorgvuldigheid in het verkeer in acht te nemen, in het bijzonder de borden en mededelingen ter regulering van het verkeer en parkeren alsmede de veiligheidsvoorschriften strikt na te leven. Aanwijzingen van de exploitant van de parkeergarage of zijn personeel in het belang van de veiligheid of met betrekking tot domicilierechten moeten altijd onmiddellijk worden opgevolgd. Voor het overige gelden de bepalingen van de StVO. Voertuigen mogen alleen op de gemarkeerde parkeerplaatsen worden geparkeerd, maar niet op de parkeerplaatsen die door middel van borden zijn aangeduid voor langparkeerders. De exploitant van de parkeerplaats heeft het recht om voertuigen die buiten deze zones geparkeerd staan, in het bijzonder op de verkeersoppervlakken, tegen betaling te verwijderen. De exploitant van de parkeergarage heeft ook het recht om het voertuig van de huurder uit de parkeergarage te verwijderen in geval van dringend gevaar. Iedere huurder wordt geadviseerd zijn voertuig na het verlaten van de parkeergarage altijd goed af te sluiten en geen waardevolle spullen achter te laten. 2.2. de openingstijden zijn te vinden op de betreffende borden.
III. Veiligheids- en ordevoorschriften
3.1. rijden in de parkeergarage is alleen stapvoets toegestaan.
3.2. in de parkeergarage is niet toegestaan: a) roken en het gebruik van vuur. b) het opslaan van voorwerpen van welke aard dan ook (met name banden, fietsen e.d.), brandstoffen en brandbare voorwerpen alsmede lege brandstofcontainers. c) het bijtanken van motorvoertuigen. d) het uitproberen of laten draaien van motoren terwijl deze stilstaan. e) het parkeren van motorvoertuigen met een lekkende tank of motor. f) het binnenbrengen van motorvoertuigen met containers met vloeibaar gas en andere vergelijkbare gevaarlijke stoffen. g) het verblijf na de tijd van het zuiver parkeren of ophalen. h) het verblijf door onbevoegden (inclusief skateboarders, sproeiers, inline skaters). 3.3. het is verboden op de parkeerplaats het interieur van motorvoertuigen te repareren, te wassen of schoon te maken, koelwater, bedrijfsvloeistoffen of oliën af te tappen, afval achter te laten of verontreiniging van welke aard dan ook te veroorzaken.
3.4. het is verboden reclamemateriaal uit te delen op de parkeerplaats. Inbreuken zullen burgerrechtelijk (bv. verwijderingskosten) en strafrechtelijk vervolgd worden.
IV. Huurprijs/parkeerperiode
4.1 De huurprijs is gebaseerd op de actuele tarievenlijst.
4.2 Het voertuig kan alleen tijdens openingstijden worden afgehaald op vertoon van de parkeerkaart en tegen betaling van het tarief. Indien de huurder zijn voertuig buiten deze openingstijden uit de parkeergarage wil rijden, is hij verplicht de kosten die deze bijzondere openingsmaatregel met zich meebrengt (bestede tijd, kilometervergoeding etc.) aan de exploitant van de parkeergarage te vergoeden, onverminderd verdere aanspraken. Deze kosten zijn onmiddellijk verschuldigd en betaalbaar bij het ophalen van het voertuig.
4.3. De maximale parkeerperiode bedraagt vier weken, tenzij in individuele gevallen een speciale schriftelijke overeenkomst is gesloten.
4.4. Na het verstrijken van de maximale parkeerperiode is de parkeerder verplicht de kosten van deze bijzondere openingsmaatregel (bestede tijd, kilometervergoeding, enz.) te vergoeden. Na het verstrijken van de maximale parkeertijd is de exploitant van de parkeerplaats gerechtigd het voertuig op kosten van de huurder van de parkeerplaats te laten verwijderen, mits de huurder en/of de eigenaar van het voertuig binnen twee weken schriftelijk in gebreke is gesteld en er geen resultaat is geboekt of de waarde van het voertuig kennelijk niet hoger is dan de verschuldigde huurprijs. De exploitant van de parkeergarage heeft recht op een vergoeding conform de tarievenlijst totdat het voertuig is verwijderd.
4.5. Bij verlies van het parkeerbewijs is een vergoeding verschuldigd van minimaal één dagtarief, tenzij de huurder een kortere parkeertijd aantoont of de exploitant van de parkeergarage een langere parkeertijd aantoont. De exploitant van de parkeergarage kan de toestemming om het voertuig op te halen en te gebruiken controleren. Het bewijs wordt onder meer geleverd door het tonen van het parkeerbewijs; Lessee kan ander bewijs leveren.
4.6 Indien Lessee zijn voertuig niet behoorlijk heeft geparkeerd, dat wil zeggen op plaatsen die niet als parkeerplaats zijn aangewezen of op een vaste parkeerplaats, en daaraan kennelijk niet onmiddellijk een einde wenst te maken, is de exploitant van de parkeergarage gerechtigd het voertuig te laten wegslepen - onverminderd verdere aanspraken op schadevergoeding of maatregelen conform de parkeervoorwaarden. Voor het wegslepen wordt een vast bedrag in rekening gebracht. De Huurder kan aantonen dat kosten ter hoogte van dit bedrag niet zijn gemaakt of aanzienlijk lager zijn dan het vaste bedrag.
4.7. Indien de Huurder met zijn voertuig meer dan één parkeerplaats gebruikt, is de Parkeerder gerechtigd de volledige huurprijs voor het aantal daadwerkelijk gebruikte parkeerplaatsen in rekening te brengen.
V. Aansprakelijkheid van de Parkeerder
5.1 De Parkeerder is uitsluitend aansprakelijk voor schade die aantoonbaar opzettelijk of door grove nalatigheid door hem of door zijn hulppersonen is veroorzaakt. Deze aansprakelijkheidsbeperking geldt niet voor typische diensten. De huurder is verplicht om dergelijke schade onverwijld schriftelijk aan de exploitant van de parkeerplaats te melden. Schade dient vóór het verlaten van de parkeerplaats aan het personeel van de exploitant van de parkeerplaats te worden gemeld. De exploitant van de parkeerplaats sluit elke aansprakelijkheid uit voor schade die door andere huurders of andere derden wordt veroorzaakt. Dit geldt in het bijzonder voor beschadiging, vernieling of diefstal van het geparkeerde motorvoertuig en/of de fiets of van roerende/geïnstalleerde zaken uit het motorvoertuig (bijv. autoradio, autotelefoon, mobiele telefoon, personal computer, kostbaarheden, fotoapparatuur, sportuitrusting e.d.) of zaken die aan het motorvoertuig en/of de fiets zijn bevestigd. zaken die aan het motorvoertuig en/of de fiets zijn bevestigd.
VI. Aansprakelijkheid van de huurder
6.1 De huurder is aansprakelijk voor schade die door hemzelf of door zijn hulppersonen, zijn vertegenwoordigers of begeleiders verwijtbaar aan de exploitant van de parkeerplaats is toegebracht. Hij is verplicht deze schade ongevraagd vóór het verlaten van de parkeerplaats aan de exploitant van de parkeerplaats te melden; de huurder is onder meer aansprakelijk voor de schoonmaakkosten indien de parkeerplaats overeenkomstig 3.3 en 3.4 is vervuild.
VII. Retentierecht/recht van retentie/realisatie
7.1.De exploitant van de parkeerplaats heeft het rechtvan retentie. De exploitant van de parkeergarage heeft een retentierecht en een wettelijk pandrecht op het geparkeerde voertuig van de huurder op grond van zijn vorderingen die voortvloeien uit een langdurige huurrelatie.
7.2. De exploitant van de parkeergarage heeft tevens het recht om, na een vergeefs verzoek van de huurder/voertuigeigenaar, motorvoertuigen of aanhangers zonder kenteken na afloop van de maximale parkeerperiode te verkopen of te veilen. Dit geldt ook als de huurder/eigenaar van het motorvoertuig na het treffen van redelijke maatregelen niet kan worden geïdentificeerd. Indien de eigenaar van de huurder/het voertuig bij de exploitant van de parkeergarage bekend is, wordt deze een week voordat het voertuig wordt verkocht op de hoogte gesteld. De lessee/voertuigeigenaar ontvangt de opbrengst onder aftrek van de gemaakte kosten en de opgebouwde huur tot het moment van verwijdering van het voertuig. Indien de Lessee/voertuigeigenaar zijn aanspraak op de opbrengst niet binnen een jaar na de verkoop of veiling geldend maakt, vervalt de opbrengst aan de Beheerder van de Parkeergarage.
7.3. Onverminderd de rechten onder 7.1 t/m 7.2 is de Lessee/voertuigeigenaar jegens de Beheerder van de Parkeergarage aansprakelijk voor alle gemaakte kosten.










-400x400.webp)


